follow & dashboard


✖♬ 3 Org Yg Menerjah Blog ✖♬

12 Mei 2015

🎀 Welcome to Our Sweet Memory , Ammar Mikail 🎀

Assalamualaikum semua ,, alhamdulillah , sekarang aku dah pun menjadi seorang ibu .. Cukup sempurna hidupku bersama si jantung hati iaitu Ammar Mikail ,, siapa ayahnya .. Ayahnya , ada dalam pic blog nie ,, macam xpercaya bukan ,, agk lama aku x bercerita kpd org umum .. Dan sekarng baru aku bercerita .. Menjalani tanggungjawab seorang ibu dan juga seorang isteri seakan2 aku rasa cukup mencabar ,, ok , hari nie , aku nk ceritakan sedikit tentang proses kelahiran putera hatiku .. 


Cerita nya berbunyi begini ....




Pada 15 / 12 / 2014.... 

Aku telah pun sarat ketika itu ,, dan waktu itu , seingat aku adalah hari isnin dan aku ada bersama suami ku ,, ketika itu , suami ku tidak berkerja kerana telah mengambil mc untuk menghantar aku ke klinik swasta di Mentakab ( Pahang ek ,, ala dekat2 di Temerloh) ,, aku pula dah 36 minggu 3 hari .. Biasa lah , tengah2 gagah lg konon nye .. Keluarga mertua tiada di rumah , seingat aku , bekerja rasa nya .. Dan adik2 ipar aku , ntah la ,, xingt pula di mana lokasi nya .. Aku pun lupa .. Sebelum nk check up di klinik , suami aku ada berkata , dia nk sgt mkn puding caremel .. Aku lupa dah resepi tu .. Aku tibai2 pun xingt .. Dah nyanyuk kata kan .. Aku nie pun tepon la mak aku .. Kebetulan , mak aku xda di Pahang , di Kuala Lumpur waktu itu .. Berjalan sakan kata nya ,, aku pun tnya resepi tu .. Sampai habis kredit org tua tu ketika menelefon aku .. Haaa , last2 x jd .. Sebab salah step .. Aku nie pun , beria2 la nk buat kali kedua .. Before g klinik tu , aku ajak la suami aku beli barang2 utk buat puding nya .. Siap telor , susu cair .. Tp, bila dah pg nya , aku mengadu kat doktor tu , ( doktor lelaki dan cina ek ) kenpa rasa semacam je skit pinggang nie .. ( due aku nie lambat lg kalo ikutkan , anak tahun baru kata doktor tu ) , sekali dia masuk jari dia kat tempat aku , kata dah buka 2 cm ,. Gila aku xcye .. Doktor suh nurse kat situ sediakan tempat untuk aku deliver the baby ,,. Suami aku terus tpon mama dia , ckap aku nk bersalin dah .. Sekali mama ckp , jgn bersalin kat situ , balik ke rumah terus pergi hospital Temerloh .. Guess what , aku dgn blur2 terus pergi  tinggalkan tempat tu .. Sebabnya , aku lagi xjgka nk bersalin dah .. Sebelum nie , aku beria2 nk mkn cheesee leleh kat car boot sale , sebab teringin sgt kata nya ,,, bila dah lalu tempat tu , xnk mkn,, bila dalam kete , beria2 nk jugak .. Hangin la suami aku time tu .. Haa , kesian bby time uh .. Aku pun rasa lawak sgt .. Bila lah jd gitu , aku pun heran juga .. Baby oh baby ... Yg lawak nye , sebelum balik ke rumah , aku boleh merengek2 kat suami aku , nk char kuey tiaw mamak .. Bygkan lah , aku dah lah kene cucuk sebab nk bg baby kuat , bg bsarkan jalan lagi , boleh mntak mcm2 ,, korg bygkan la ,, aku rasa mcm nk gelak pun ade ,, tp , before g mkn , suami aku pergi anta barang kat kedai kawan dia ,, tp sekejap jela .. Aku nie kan kebal sikit ,, tahan sakit nya , lasak nye laa .. Yg x boleh lupa , bila suami aku park dekat giler dgn kdai mamak tu ,, katanya xnk aku jalan jauh2 dan if anything happen to me , senang dia nk pecut ke hospital .. Lawak giler siottt ... Bila dah smpai je kat rumah , kena pula tukar baju ,, adoi hai , kne pakai kain batik la ,, alahaaaiii, leceh sungguh nye la .. Aku nie xpndai pakai la ,, ikut je la .. Dari pkul 7 mlm smpai 12 lebih , aku di hospital ,, jalan tetap buka 2cm ,, berperang juga .. Sakit jgn cite .. Geng2 ibu yg menanti utk bersalin bersilih ganti .. Keluar dan masuk .. Baby lasak time tuu.. Sakit pun jangan cite .. Kne ambil darah la , cucuk la ,, mak dan ayah aku smpai juga la ,, kne pksa minum air selusuh lg ,, minum jela .. Mak aku masak nasi ayam utk aku .. Padahal , dia bawak bekal ke kl mknan tu .. Dasyat kan .. Anak emak kata kan .. Aku memang gitu .. Heheheh .. Last2 aku nie disuruh balik sebab xnmpak lagi gaya2 nk bersalin .. Bhgia nyaaaaa ...





16/12/2014 jam 8pagi .....


Sekali lagi aku sakit .. Nie sakit yang lain mcm sikit ,, sebab dah lendir dan darah ( maaf la ,, nti korg rasa la mcmne ek rupa nyaa) kejut en suami yg tengah sedap tido , ckp skit sgt2 dan mama dan dia bawak aku ke hospital ,, rupanya , mama cuti .. Sebab nk jaga aku .. Kata nya , takut aku bersalin sorg .. Last2 dengan suami aku cuti juga .. Sabo jela .. Pastu , aku ke hospital sekali lg .. Nie lagi syok , kena ambil darah .. Dan doktor ckp ketuban aku nk pecah dah .. Haa , bia benar .. Aku xnpak pun ..haaa , nie kne admitted ward .. Aku punya la xnk kn .. Smpai satu tahap , aku tgk begitu dihargai nya aku , smpai suami aku xsnggup berpisah dengan aku .. Tunggu aku di tepi katil ,, tgk kesakitan aku ,,,. Smpai mengalir air mata nie kata kan .. Suami aku siap ckp kat aku , kalo nk ape2 ckp je dgn dia .. Dia akn carikan ,, hum ,, ye lah tu ... Aku tabahkan hati je .. Sebab aku yakin , aku kuat ,,.. Semakin lama , semakin sakit , air kerap dimasukkan di tgn .. Supaya aku ada tenaga dan bby pun kuat .. Bila dah 12 tengah malam , mkin lama mkin skit .. Mengalir air mta xdpt tido .. Skitnya hnya Tuhan je tau .. Aku nie still buat2 gagah ,, nk tido x boleh tido .. Bila bby menendang2 perut aku , mcm nk sgt tgk dunia .. Sabar hati .. Dalam jiwa nie , xsabar tgk bby lahir , dalam masa yg sama takut nk deliver .. Aku kuat , dan kuat .. Bila skit , mengadu pada nurse2 , dengan tujuan , xnk skit2 .. Nurse kat situ , beri nasihat suh byk berjalan .. Tp , aku tahu , semakin lama , semakin sakit .. Aku berjalan2 juga .. Memang kalo ikutkan , aku dah menggangu patient yg lain .. Dengan mengerang kesakitan ,, pastu , ngis .. Sory ek .. Aku juga dapat tahu , yg bby nie memang nk sgt keluar .. Aku ntah bpe kali suh nurse kat situ tgk jalan ,, smpai la jam 5 pagi .... Tetiba skit yg sgt2 .. Sekali nurse kat situ , tgk jalan dah 5 cm ,, dengan darah dah menitik dengan lebatnya , until my socks became so dirty with bloodd ... ( uekssss ) geli tgk kot .. Aku dah menangis sakit .. Nurse suh pakai bju hjau uh .. Gila kau .. Time nk masuk labour room .. Aku cpai handphone , phone suami aku .. Smpai salah2 call kot .. Gigil2 tgn aku nie .. Nervous baq hang ... Aku kuat juga ... Sebab dlam perut aku , zuriat kami bakal dilahirkan time tu juga .. Aku telephone no celcom suami aku , voice mail box , 2 kali berturut2 .. Pastu , call mama dia , xangkat ,, lastly , aku tpon no maxis dia , if dia xangkat , aku redha tnpa suami aku lahirkan bby .. Mujur dia angkat , dan aku ckp aku akan ke labour room , terus kesana aku ckp .. Mybe , sepantas kilat dia terus ke hospital .. Who know right .. ? Aku dengan xda tenaga terus naik wheelchair dan nurse yg hantar aku siap ckp , sakit bersalin nie , xdpat diungkap sakitnya .. Hnya kita dan Allah je tahu .. Aku pun senyap ,, Nurse tu tnya aku , mkn tak mlm td .. Aku ckap x , sebab aku xda selera nk mkn .. Dia tnya , nk mkn kurma or milo .. Aku ckp bg jela sebab aku kena ada tenaga nk push ... ( push tu ape pula ,, oohh , teran katanya ,, ) sebab nti dlm labour room , xleh mkn ,, aiyaaa , phone pun xleh bawak .. Sadis betull ... Smpai kat labour room , boleh pula , aku kne tunggu 10 cm , sebab aku bersalin normal dan ank sulung .. Aiyaaaa .. Tengah sakit nie .. Main2 pula kan .. Smpai aku kena marah pun ada ,, gara2 minum air selusuh .. Aisshhhh , dugaannn ... Nmpak kental kan .. Tp , ngis juga .. Kne tunggu smpai 8 pagi baru boleh push baby .. Aku tengah sakit , main2 kan .. Nk je saman hospital tu ... Aku geram giler bila ade ketua nurse yg ckp gitu ... Ahhh , sabooo .. Smpai aku menangis ckp dengan budak pelatih , even dia terkejut kena marah dengan aku .. Dengan sakit nya .. Nk main2 semua nya ... Hah , dengan macam2 pe'el nk bersalin nye .. Aku rasa mcm nk kick sorg2 kalo dieorg buat hal .. Hmmm ...  




17/12/2014 jam 7.30 pagi ....



Aku still sakit , dan finally aku dah buka 7 cm ,,, aku still mengamuk sebab dah skit sgt .. Masing2 harap jururawat pelatih je .. Aku nie da skit sgt .. Last2 bila aku mengamuk rasa macam nk iyak , si jururawat pelatih tu , mcm berperang dengan aku ..' Kau xcye npe ' aku kata gitu .. Last2 dia xtahan , sia panggil jururawat hospital , sekali korg tahu knpe , kepala bby dah kuar .. Haaa , time tu semua dah kelam kabut .. Baru lah semua nurse ade .. Dieorg xcaya , sbb 7 cm baby nk kuar dan nie first baby bukan second or third .. Nurse yg mlm semlm dgn aku ade .. Dia siap ckp lg , dia nk smbut bby aku noe .. Sebab dia ckp , dia nk tgk sgt bby aku nie .. Sebab dia yg org pertama admitted aku ke wad .. Hahaha .. Aku pun tgh sakit , boleh tgk ramai giler nurse2 kat bilik bersalin aku .. Aku dah la bilik yg ketiga ,aku pun teran la ,, mula2 push , xlepas sebab aku xda tenaga .. Aku lemah sgt , kali kedua , bby pula dah nk kuar .. Push kali kedua xlepas juga .. Sebab dah letih .. Smpai la aku xmkn lagsung mlm semlam ( before bersalin) sebab tu xda tenaga nk push .. Bila aku angkat punggung , masing2 marah .. Korg bygkan lah , mcm tgk bola , pasukan sorak yg begitu ramai .. Aku geleng2 kepala je .. Kali tiga push , alhamdulillah , lahirlah putera hati ku.. Tepat 8 pagi pula tu ... Bila bby ngis je , hati aku terus tenang .. Lahir bby boy seberat 2.53kg .. Kecik je ... Tapi syg , suami aku xda .. Akhirnya , bby nie telah sempurnakan hidup aku sekeluarga .. Tp , aku sedih sebab xda siapa melawat aku .. Bergema juga la .. Bby ngis di bilk bersalin .. Dengan barang2 bby yg xcukup complete , namun aku bhgia , sebab nurse yg admitted aku tu bg towel , pad wanita dan juga kain batik dia .. Tersa terharu sgt2 .. Dieorg siap pnggil aku adik lg ,, bukan puan .. Lawak2 .. Sebab aku mcm budak2 .. Tu yg lawak sgt .. Bila naik wad bersalin , duduk sebelah katil org bukit Mendi .. Selang 11 minit je kami , dia dapat bby girl .. Berat 3 kg lebih .. Dia tnya aku , bilik bersalin no berapa , aku ckp no tiga .. Dia kata , riuh sgt .. Sebab nya , yg sambut kelahiran bby dia semua lari ke tempat aku .. Nk tgk kata nya .. Lawak 2 ... Agk ramai juga yg azan kan bby aku .. Ayah dia org ke 4 kalo xsilap .. Tu pun , aku dah ckup bersyukur bila mak ngah ( mak sdre suami aku ) dtg mentahniq kan mulut baby ... Gara2 susu badan xnk keluar .. Alhamdulillah .. Even aku dah puas mntk tolong dengan akak tu , jururawat , dan juga security ...  Petang tu , keluarga mertua aku dtg ,, mama ckp dengan abah , muka bby aku , serupa mcm muka arwah mertua dia ( wan suami aku merangkap mak abah dia) .. Aku mmang xknl .. Bb aku pergi sekali je ke negeri  sembilan .. Tu pun antara ingt dan xingt je lokasi nya .. 




And now , sudah 5bulab berlalu , dan baby aku dah pun besar dengan jaya nya .. Semakin chat .. Semakin comel dan semakin pndai .. Tatkala dia semakin membesar , semakin lama semakin syg aku dengan anak aku .. Hummmm.. Nama pun seindah budi nya , Ammar Mikail bin Mohamad Fathullah ... Ammar bermaksud ketua , manakala Mikail pula malaikat yg memberi rezaki dalam erti kata lain pemberi rezeki .. Semoga anak aku memberi rezeki kepada semua ... Amin2 ... Hahhhh , kalo korg nk tahu , Ammar nie bby bnjir tau .. Ade cerita di sebenarnya .... Kalo korg nk tahu , korg kne stay tuned dengan smbungan cerita nie .. Sebab akan bersambung ..... So , hope u all enjoy la kn ... So, bye2 .....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan