follow & dashboard


✖♬ Org Yg Menerjah Blog ✖♬

17 Ogos 2017

Sahabat , Kawan , Rakan ??

As'salam and good morning ( if yg baca entry aku nie waktu pagi la ) ... And the is the day and bored day yg aku nk post something .. Tgh sumabta2 kat opis nie , aku buka la pic2 aku zaman school and college . Terdetik dan terfikir yg aku agk rindu kt kawan2 aku .. Ada yg boleh digelar sahabat , ada juga digelark teman sejati .. Agk2 la kn bila lah boleh jumpa balik kn .. Miss that my moment .. Ada yg sudah kawin , bertunang, dan bujang .. Benarlah kata org , bila kita dah tamat zaman persekolahan , tak sabar2 nk sambung ke peringkat seterusnyaa . Bila dah smbung di IPTA or IPTS , nk pulak lalui zaman berkerja . Bila dah bekerja , mula lah nk undur zaman belajarr . Like me too . Mybe we have sweet or bad moment at college . Tapi kan , pernah ke kita terfikir perbezaan sahabat , kawan atau rakan itu apaa . Jom kita continues this entry . 


:: Sahabat 
- kebiasaanya org yg mempunyai sikap bertanggungjawab kat diri kita . Ditambah pula , sahabat nie kebiasaanya org yg tiada pertalian darah dengan kita . Maksud nya kat sini , sahabat nie bukan daripada golongan keluarga kita tetapi boleh mewujudkan sifat seperti  persaudaraan antara kita dan sahabat . Sahabat berfungsi sebagai seorg yg setiakawan terhadap kita . Ditambah pula dengan itu , sahabat boleh diumpamakan seperti superman ( melindungi ) kita . Dengan sahabat juga , kita boleh menyimpan segala perkara yg baik tau . Hebat tak peranan seorg sahabat ni .. Bagi aku kan , sahabat ne adalah org yg penting dpm setiap life korg . Kita terlalu memerlukan sahabat nie . Tak kira sama ada susah atau senang selain ibu kita sendri ..


:: Kawan 
- org yang boleh dianggap seperti berkongsi minat , hobi atau perkara yg menarik . Tidak kira sama ada lelaki atau perempuan sesuai untuk djadikan kawan . Macam aku sendiri , mmg aku ramai kawan lelaki . Bukan ape , ada sesetengah perkara mmg aku perlukan rujukan untuk meluahkan . Kadang2 aku pelik , ade juga antara kawan lelaki aku suka meluahkan / memerlukan pndgan kawan perempuan . Bukan title cinta2 nie . Ada masa juga kita boleh ajak kawan kita untuk berhibur atau meluangkan masa bersama2 . Mybe masa kita dengan kawan boleh dapat menenangkan diri kita yg tengah serabut tu . Tp kan , kalo kita tidak 'sebulu ' dengan kawan , boleh menyebabkan hubungan terputus tauu . 


:: Rakan 
- menjadi org perantaraan antara kawan dan sahabat . Berbeza pula dengan rakan nie, dia lebih berfungsi sebagai org tengah . Contohna , jila kita dalam group , kita boleh ajak rakan nie untuk belajar bersama2 atau membincangkan sesuatu perkara dengan kawan atau sahabat . Tp , ada juga 
la kawan dianggap rakan , dan sahabat dianggap rakan . Tidak menjadi masalah pun . Jnji rakan kita selesa . Aku pernah juga terlihat dengan situasi tersebut namun perkara kecik tersebut tidak dianggap kes besar . Tidak la sampai bergaduh smpai terputus ikatan silaturrahim . 

Tetapi , betapa untungnya jika seseorg itu mempunyai sahabat , rakan , kawan yg memahami  yg selalu disisi kita sama ada dalam susah atau senang . Begitu beruntung beb . Dia juga yg mendengar keluhan, kekecewaan , kemarahan , ketakutan kita .Aku tulis mcm nie , sebab aku pernah alami situasi macam tu . Last2 , sahabat aku putuskan hubungan tu . Citer zaman skolah tu . Hmmm . So , nasihat aku , jagalah ikatan persabatan tu yee . 



"Bolehkah kita menjadi bahu tempat bersandar nya sahabat /rakan/ kawan itu ?? Hargailah sesebuah persahabatan itu kerana disebalik simpulan itu adalah indah . Mampukah kita menjadi sahabat sebaik sahabat Rasullullah s.a.w"