follow & dashboard


✖♬ Org Yg Menerjah Blog ✖♬

3 Ogos 2017

♥ Luahan Hati ???

Good afternoon guys ! Hmm . How are you ?? Hopefully semua sihat ye ... aku pun sihat jugaa .. korg , aku ade bnda nk tnya dan aku harap korg boleh berfikir sama ade bnda yg aku nk ckp nie boleh diterima atau sebalik nya. . 

Situasi 1 :: 
Apa yg korg akan buat kalau suami/ kawan lelaki korg curang belakang korg ?? Korang marah atau relakan sahaja ?? Aku nk juga tau situasi tersebut .. Ke korg pergi je serang perempuan tersebut .. Haaa , macam ne tu .. Instinct seorg isteri sgt kuat tau .. 

Kat sini aku ade lah beberapa tips yg aku rembat ( act baca ) kat beberapa blog mengenai isi hati seorg wanita nie . So , mari kita cuba baca .. 

Langkah 1 :: Perlu cari sokongan 
- Sokongan yg dimaksudkan ini , kaum wanita perlu kawan atau pun keluarga untuk meluahkan isi hati tersebut . Kalau nk cari kawan itu boleh , tapi jangan cari yg suka porak peranda kan rumah tangga tersebut .. Berdasarkan pengalaman aku la kan , ade juga beberapa kawan nie yg suka jd batu api .. Perlu cari pendengar setiap bukan pemusnah yee .. Nasihat org yg berpengalanman juga penting .. Sebab diorg nie yg first makan garam sebelum kita .. 

Langkah 2 :: Take time utk lepaskan tekanan tersebut 
- Maksud aku kat sini ialah , kalau korg menghadapi masalah tersebut korg kena ambil masa untuk menenangkan fikiran sebelum mengambil sebarang tindakan .. Percayalah , sebaik-baik tindakan adalah dengan bersabar .. Bila hati akan tenang , pasti segala masalah dapat diselesaikan dengan baik.

Langkah 3 :: Tidak perlu salahkan diri sendiri 
- Mesti dalam diri korg ada perasaan mcm nie kan 'Aku bukan seorg isteri yg terbaik buat dia' atau ' Adakah layanan aku ini tidak memuaskan hati dia'.. Aku yakin , mesti ada laa .. Korg jgn tipu diri korg la .. Aku pernah alami mcm tu juga .. Tp , tipu la kalo aku sendiri tak kecewa .. Kata kunci nya kat sini ialah , jangan sesekali korg rasa perkahwinan itu adalah kunci kebahagiaan .. Tidak perlu menyalahkan diri sendiri .. Korg kne bangkit dan life must goes on .. 

Langkah 4 :: Fikir dengan rasional 
- Kecurangan sang suami mmg menyakitkan bukan?? Tapi kalo boleh jangan sampai bercerai berai .. Disini ingin aku kata kan , sebaik2 elakkan perkataan BERCERAI melainkan kalo korg sanggup bermadu .. Memang Nabi kita benarkan poligami tp adakah suami kita mampu memberi seadil-adil nya kasih syg .. Kalo mampu , aku tak kisah .. Tapi ingat jangan membuat keputusan mengikut emosi apabila tengah marah .. Sebaik-baiknya , elakkan lah yee . 

Langkah 5 :: Dekatkan diri dengan Yang Maha Esa
- Kadang-kadang kita mungkin terlupa bahawa kebahagiaan yg hakiki adalah Allah S.W.T .. Dia juga lah yg mendengar segala rintihan dan juga keluhan apabila diri sedang bersedih .. Perkahwinan merupakan satu ikatan yg mulia lagi sah disisi Islam .. Tidakkah kita lupa bahawa kemanisan perkahwinan itu adalah nikmat yg amat indah .. Walaupun , adakala nya keadaan yang gelap gelita dan sukar untuk diharungi namun , dihujungnya adalah sinar cahaya kebahagiaan ... 

Wahai sang suami , kasihani lah isteri mu .. Tenunglah isterimu tatkala tengah tidur .. Renungilah saat isterimu melahirkan zuriatmu dengan susah payah .. Adakah kamu ingt wahai sang suami .. Aku tulis semua nie sebab aku tengah sedih .. Luahan hati yg sgt pahit utk ditelan .. Namun biarlah , aku redhaa ... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan